مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی

مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی


مدیریت مبارزه با پولشویی و تطبیق

مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی بانک خاورمیانه در راستای مقررات مربوطه و براساس سیاست‌‌‌های کلان بانک با هدف اجرای موثر حاکمیت شرکتی ایجاد شده است. وظیفه اصلی، پایش مستمر رعایت قوانین و مقررات در کلیه سطوح بانک به منظور حصول اطمینان از رعایت قوانین، مقررات، ضوابط و استانداردهای ناظر بر فعالیت‌‌‌های بانکی است که با روابط با مشتریان و سایر ذی‌‌‌نفعان در ارتباط است. هدف، کنترل و کاهش ریسک تطبیق، اجتناب از عواقب قانونی احتمالی و آسیب به حسن شهرت بانک است که مستلزم برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ و دقت کافی در اجراست که در این مدیریت با جدیت و دقت تمام در حال انجام است. علاوه بر این، نظارت مستمر در حوزه جرایم مالی و رصد دایمی آنها از جمله جرایمی مانند پولشویی، تامین مالی تروریسم، رشوه و فساد مالی نیز در حوزه فعالیت‌‌‌های این مدیریت قرار دارد. مقرراتی که در این زمینه مورد توجه قرار می‌‌‌گیرد طیف گسترده‌‌‌ای از قوانین، مقررات، دستورالعمل‌‌‌ها، استانداردها و ضوابط لازم‌‌‌الاجرا در سطح داخلی و بین‌‌‌المللی را دربرمی‌‌‌گیرد؛ قوانین و مقررات داخلی از جمله قانون اساسی، قوانین عادی، قوانین مربوط به فعالیت‌‌‌های بانکی و بانکداری، مصوبات هیات دولت، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی و مصوبات داخلی بانک، همراه با مقررات بین‌المللی، شامل پیمان‌‌‌‌های بین‌المللی (Conventions)، معاهدات بین‌المللی (Treaties)، استانداردهای بین‌‌‌المللی مبارزه با پولشویی (AML)، مقررات متحدالشکل نهادهای بین‌المللی از جمله اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC-UCP) .
مهم‌‌‌ترین اهداف این مدیریت با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات به شرح زیر است:

حفظ حقوق مشتریان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به آن

این مدیریت، با پایش مستمر رعایت قوانین و مقررات در تمامی حوزه‌‌‌ها، به مشتریان خود در اعتماد به بانک و رعایت حقوق آنها در تمامی فعالیت‌‌‌ها و خدمات بانکی اطمینان می‌‌‌دهد. اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق یکی از عوامل اصلی در انتخاب بانک مطلوب است، این مدیریت در تایید این انتخاب به مشتریان یاری می‌‌‌رساند.

افزایش شفافیت در عملیات بانک

با رعایت صحیح و دقیق قوانین و مقررات، شفافیت در عملکرد بانک افزایش می‌‌‌یابد. قابلیت پیش‌‌‌بینی و مشخص بودن فعالیت‌‌‌های بانکی، یکی از ویژگی‌‌‌های مهمی است که در نهایت موجب افزایش اطمینان مشتریان است.

جلوگیری از نقض قوانین و مقررات

با شناسایی قوانین، مقررات و استانداردهای اساسی و مرتبط با فعالیت‌‌‌های بانک، تدابیر لازم برای رعایت آنها اتخاذ می‌‌‌شود. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، علاوه بر شناسایی قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای آنها، اقدامات لازم برای آگاهی تمامی واحدها و کارکنان آنها از مقررات ویژه مربوط به حوزه وظایف و فعالیت‌‌‌های آنها و ایجاد احساس مسئولیت و وظیفه در مورد حسن اجرای آنها توسط این مدیریت انجام می‌‌‌شود. این رویکرد پیشگیرانه، حافظ حقوق مشتریان است.

کاهش زیان‌های ناشی از قصور در رعایت قوانین و مقررات

این مدیریت، با دیدگاه مبتنی بر ریسک، و شناسایی قوانین، مقررات و فعالیت‌‌‌های پرریسک، و مشخص کردن موارد حساس و تبیین زیان‌‌‌های احتمالی نسبت به افزایش آنها جلوگیری می‌‌‌نماید.

ترویج فرهنگ رعایت قوانین و مقررات

یکی از مهم‌‌‌ترین اهداف برای دستیابی به نتایج مورد انتظار، درونی ساختن فرهنگ رعایت قوانین و مقررات در بانک است؛ به گونه‌‌‌ای که تمامی کارکنان بانک در سطوح مختلف به طور خودکار در چارچوب قوانین عمل کرده و حافظ منافع و حقوق بانک و مشتریان باشند.

حفظ شهرت و اعتبار بانک

بدیهی است رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای مرتبط با فعالیت‌‌‌های بانک، با کاستن از ریسک تطبیق، موجب افزایش شفافیت، بالا رفتن سطح اعتماد و رضایت مشتریان، کاهش هزینه‌ها و ترویج فرهنگ اجرای قانون می‌‌‌شود؛ مجموع عواملی که در کنار هم باعث افزایش شهرت و اعتبار بانک در نظام بانکی خواهد شد.

● شیوه نامه تطبیق و مبارزه با پولشویی
● اعلامیه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم
● برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)