نمایش مقالات




بانکداری از پشت مانیتور

 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت از سال 1990 میلادی به تدریج بسترهای مناسب برای استفاده تجاری و کاربردهای مالی از این شبکه گسترش یافت. بانکداری نیز از این امکانات بهره برد و با معرفی بانکداری آنلاین خدمات رسانی بانکی را از محدوده زمان و مکان خارج کرد. طبق آمار جهانی مشتریان بانکی که از اینترنت بانک استفاده می کنند از 18 درصد در سال 2000 میلادی به 61 درصد در سال 2014 رسیده است.

اینترنت بانک ، ابزاری است که طیف وسیعی از خدمات بانکی را در هر زمان و هر مکان در اختیار مشتریان قرار می دهد. به این ترتیب محدودیت زمان برای مراجعه به شعب بانک و همچنین انجام امور بانکی در هنگام سفر رفع می شود.  این خدمت به مشتری امکان می دهد از طریق برقراری ارتباط توسط اینترنت بتواند بسیاری از امور بانکی خود را انجام دهد. تنها با داشتن یک ارتباط اینترنتی در هر جای دنیا می توان از خدمات اینترنت بانک بهره مند شد.

اینترنت‌بانک شرکتی برای استفاده مشتریان حقوقی بانك خاورميانه طراحي و اجرا شده تا سازمان­ها و شرکت­ها بتوانند برای مدیریت حساب و انجام پرداخت­ها، از آن استفاده کنند و عملیات بانکی خود را با سرعت و کنترل بیشتری انجام دهند. نکته متمایز این خدمت امکان تایید پرداخت‌ها توسط امضاداران مجاز و انجام تراکنش بر اساس شرایط  اعلام شده از سوی شرکت‌ها است. این امکان می‌تواند جایگزین صدور چک فیزیکی شود.

خدمات اینترنت­بانک ویژه شرکت­ها و اشخاص حقوقی شامل بخش های زیر است:

·         خدمات حساب

·         خدمات چک

·         انتقال ­وجه

·         پرداخت قبوض

·         پرداخت حقوق پرسنل

·       خدمات پست­الکترونیک و پیام­کوتاه

بخش خدمات حساب، امکان مشاهده لیست حساب­های شرکت و جزئیات هر حساب مانند: نوع حساب، شماره حساب، نوع ارز، شماره شبا، موجودی قابل استفاده، موجودی مسدود شده و ... را فراهم آورده است. هم­چنین صورت­حساب و تراکنش­های مالی مربوط به حساب مورد نظر را  می­توان در فرمت‌های مختلف (PDF, Excel , …) دریافت و کنترل کرد.

خدمات چک بخشی است که می­توان در آن فهرست چک­های واگذار شده به حساب‌های مختلف را مشاهده نمود و در فرمت دلخواه گزارش گرفت. همچنین با انتخاب گزینه وضعیت دسته چک می‌توان فهرست و جزییات دسته چک، تعداد چک­های نقد شده، تعداد چک­های استفاده نشده و ... را مشاهده کرد.

اینترنت­بانک ویژه اشخاص حقوقی بانك خاورميانه قابلیت ارائه خدمات انتقال وجه را نیز دارد. فرآیند انتقال وجه در اینترنت­بانک شرکتی بدین صورت است­که یک کاربر (مانند مسئول امور مالی شرکت)، درخواست تراکنش انتقال وجه مورد نظر را ایجاد می­نماید. این درخواست پرداخت به کارتابل اینترنت­بانک کاربرانی که امضادار شرکت هستند، ارسال می­گردد. کاربران امضادار شرکت با ورود به اینترنت­بانک، می­توانند درخواست پرداخت را تایید یا رد نمایند. با احراز شرایط برداشت (با توجه به شرایط برداشت مندرج در اساسنامه شرکت) و تایید نهایی کاربر ایجادکننده تراکنش، عملیات انتقال وجه انجام می­شود.

خدمات انتقال وجه جهت برداشت از حساب شرکت و واریز به حساب­های دیگر در بانک خاورمیانه (انتقال ­وجه عادی) و سایر بانک­ها (ساتنا و پایا)  کاربرد دارد. از جمله امکاناتی که در این بخش افزوده شده، انتقال وجه گروهی است که می­شود از یک حساب به چند حساب، همزمان انتقال وجه داد؛ مورد دیگر، انتقال وجه برنامه­ریزی­ شده است که امکان انتقال­های متعدد از حساب شرکت به یک یا چند حساب دیگر را در یک تاریخ معین و همچنین به صورت مستمر یا دوره‌ای ارائه می­کند.

شرکت‌ها می‌توانند پرداخت قبوض خود را نیز بر اساس شرایط برداشت انجام دهند. این خدمت برای شرکت‌هایی که قبوض با مبالغ بالا دارند کاربرد زیادی دارد. بدین ترتیب امضاداران می‌توانند قبوض پرداختی را تایید یا رد نمایند. پرداخت قبض هم به صورت تکی و هم به صورت گروهی انجام    می‌شود.

از طریق ارسال فایل در اینترنت‌بانک شرکتی، شرکت‌ها می‌توانند حقوق پرسنل خود را چه در بانک خاورمیانه و چه در بانک‌های دیگر (از طریق پایا) پرداخت نمایند. این پرداخت نیز بر پایه شرایط برداشت و امضای مدیران شرکت صورت می‌گیرد.

 با استفاده از بخش خدمات پست­الکترونیک و پیام­کوتاه، می­توان برای هر حساب با ثبت شماره همراه، سرویس پیام­کوتاه را فعال کرد و جهت ارسال صورتحساب به صورت پست­الکترونیکی، E-mail تعریف نمود.

اشخاص حقوقی که تمایل به استفاده از اینترنت­بانک ویژه شرکت­ها دارند، می­بایست درخواست خود را به شعبه بانک­خاورمیانه اعلام فرمایند تا        نام ­کاربری و رمز ورود برای کاربران مربوطه صادر گردد.

به طور خلاصه مزایای اینترنت بانک شرکتی چنین خلاصه می‌شود:

 

  • کاهش نیاز به چک
  • امکان تایید راه دور امضاداران
  • انعطاف‌پذیری در مشاهده حساب‌های مختلف توسط کاربران مختلف
  • امکان تعریف سطوح دسترسی متفاوت برای کاربران مختلف
  • امکان پیگیری وضعیت پرداخت‌ها توسط کلیه امضاداران
  • امکان گزارش‌گیری از کلیه پرداخت‌های انجام شده

 

امنیت سامانه: با توجه به آنکه این سامانه برای گزارش‌گیری و انتقال وجوه شرکت‌ها طراحی شده و  امنیت از مهمترين عناصری است که بر اعتماد و استفاده مشتريان از خدمات بانکداری الکترونیک اثر می‌گذارد، برای ایمن‌سازی سامانه در سطح فرایندها و تکنولوژی راهکارهای متعددی بکار گرفته شده است. بدین ترتیب از لحظه درخواست مشتری در شعبه تا اولین ورود و از ورود تا استفاده از خدمات و خروج از سامانه، ریسک‌های متعدد امنیتی بررسی و تحلیل شده و راهکارهای متناسب بکار گرفته شده‌اند که به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می‌گردد:

ورود محرمانه: مشتریان پس از دریافت رمز اولیه، در اولین ورود ملزم به تغییر رمز هستند و در صورتی که پس ار دریافت رمز اولیه از شعبه تا مدت مشخصی به سیستم ورود ننمایند، رمز آنها منقضی خواهد شد. همچنین در انتخاب رمز ورود، سیاست امنیتی رمز پیچیده استفاده شده و مشتریان      نمی‌توانند رمزهای ساده مانند رمز عددی انتخاب نمایند.

احراز هویت چند لایه‌ای: برای انجام انتقال وجوه و یا تغییر تنظیمات، مشتریان علاوه بر رمز عبور ملزم به استفاده از رمز تراکنش و یا رمز یکبار مصرف (بسته به سقف تراکنش) می‌باشند که در افزایش سطح امنیت کاربر نقش بسزایی دارد. استفاده از رمز یکبار مصرف از طریق پیامک و همچنین برنامه موبایلی می‌باشد.

 انتقال امن: به منظور تامین بستر امن انتقال داده‌ها، از گواهینامه SSL معتبر به منظور رمزنگاری ارتباط بین کاربر و سامانه اینترنت بانک استفاده شده است.

فرایند امن: در اینترنت‌بانک شرکتی ورود یک کاربر ایجاد کننده و چند کاربر تایید کننده یا امضادار (بسته به شرایط برداشت) به منظور انتقال وجه لازم است که این فرایند بسیار از امنیت بالایی برخوردار بوده و احتمال نفوذ را تا حد بسیار بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

ارسال پیامک: در صورت بروز رخدادهایی مانند ایجاد تراکنش، انجام تراکنش به صاحبان امضا پیامک ارسال می‌گردد. همچنین هر کاربری در صورت ورود ناموفق به سیستم می‌تواند پیامک مربوطه را دریافت نماید.

برای دیدن سایر مقالات نشریه اینجا کلیک کنید. 





تاریخ انتشار خبر: 1394/10/14 / شماره خبر: 700